Aldersgrænserne skal kunne kommunikeres klart

Detailhandelen er blevet pålagt at håndhæve flere og flere restriktioner over for yngre forbrugere. Der er aldersgrænser for både 15- 16- og 18-årige.

Politikerne har vedtaget aldersgrænser for køb af tobak, alkohol, håndkøbsmedicin, fyrværkeri, spil (Lotto, skrabelodder og Oddset mv.), computerspil, film/DVD’ere, pornografiske blade og film samt sexlegetøj.

Aldersgrænserne starter allerede ved 15 år for f.eks visse typer af fyrværkeri, men 16 år er den mest udbredte aldersgrænse. Flere varer er dog omfattet af en 18 års aldersgrænse herunder tobak, drikkevarer med minimum 16,5 % alkohol samt visse former for smertestillende håndkøbsmedicin.

En højere aldersgrænse er ikke i sig selv en garanti for et sundere forbrug hos de unge forbrugere, men den er naturligvis et klart signal fra myndighederne til såvel de unge som deres forældre.

DSK er klar til at tage medansvar og udtrykke forståelse for tanken bag aldersgrænserne; nemlig at visse ”laster” er et voksent valg, hvor man som forbruger skal tænke sig godt om.

Det ligger dog DSK stærkt på sinde, at aldersgrænserne skal kunne kommunikeres klart og tydeligt til såvel medarbejdere i butikkerne som de unge forbrugere og ikke mindst deres forældre. Aldersgrænserne bør være logiske, så de unge og forældrene har forståelsen og respekt for de politisk fastsatte grænser. Det er f.eks. ulogisk, at en 16-årig må købe en Lotto-kupon, men man skal være 18 år for at spille 10 kr. på en sportskamp på Oddset.

Hvis lovgivningen skal have effekt, er det vigtigt, at der også følger penge med til information, oplysning og kontrol. 

I dag må butikkerne nøjes med skilte til opsætning. Skilte og oplysning er desværre ingen garanti for lovens overholdelse, og derfor kan der ske fejl i de mere end 7.500 butikker, der f.eks. sælger tobak eller alkohol. Især hvis de unge bevidst ønsker at reglerne skal omgås.

DSK er sammen med bl.a. Dansk Erhverv, Bryggeriforeningen og DRC initiativtager til Alkoholpartnerskabet.

– Forebyggelse kræver, at mange aktører tager ansvar. Derfor er det en god ide at bruge viden og kompetencer fra virksomheder og organisationer som supplement til det forebyggende arbejde og den oplysning, som foregår gennem myndigheder og kommuner, sagde sundhedsminister Sophie Løhde på konferencen ”Alkoholforebyggelse – den danske model”, der blev arrangeret af Alkoholreklamenævnet i Fællessalen på Christiansborg den 29. januar 2016.

Alkoholpartnerskabets første kampagne med Party Prinsen aka Mathias Obdrup Jakobsen fik næsten 25.000 fans på Facebook, og kampagnefilmene er blevet vist mere end 1.5 millioner gange på nettet. Kampagnen sætter fokus på salg af alkohol til unge i butikkerne.  Mere end fire ud af 10 adspurgte medarbejdere hos Netto og 7-Eleven har oplevet, at kampagnen har været en hjælp, og 25 % oplever, at de nu har nemmere ved at spørge om ID.

En ny kampagnen om sikkert natteliv lanceres i 2017. Formålet med kampagnen er at skabe et trygt natteliv med fornuftige rammer for unges færden. Det er kampagnens mål at reducere andelen af mindreårige, der ulovligt køber alkohol på udskænkningssteder samt reducere salg til synligt berusede gæster. Ved at mindske andelen af mindreårige og synligt berusede i nattelivet, reduceres andelen af unge, der udsættes for risikobetonede situationer.

Læs mere om på www.alkoholpartnerskabet.dk

 

Kontakt

Claus Bøgelund Nielsen

Vicedirektør

flt. 39 62 16 16

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.