sanderum1low

Købmand Morten Olsen og fynske ølentusiaster i fælles front for bedre øl – og gerne med en lokal historie

Malt, humle, gær og vand er alt, hvad der skal bruges til at brygge øl. En fynsk brygger er nu klar med øl, hvor alle råvarerne er lokale.

Brygmester Claus Christensen, der har en fortid som forsker og en ph.d. i molekylærbiologi fra Københavns Universitet, har opdyrket sin egen gær til øl. Fra dette efterår er hans egen humle klar til høst. Og malten i bl.a. en hjemstavns ale kommer fra et nyt malteri i Refsvindinge på Østfyn.

- Vi brygger forskellige steder i Danmark og udlandet, hvor vi kan finde en ledig tank, til vores egen produktion er bygget færdig. Vores Brewpub forventes færdig omkring 2018-19, siger Claus Christensen.

Dermed har den fynske forsker og brygmester fra Munkebo Mikrobryg skabt en unik fortælling om fynsk øl. Den sælger købmand Morten Olsen fra MENY Mågebakken syd for Odense gerne til sine kunder. For det er en god forretning.

En velassorteret ølafdeling med særlig fokus på fynske øl har gjort supermarkedet til et fyrtårn hos fynske ølentusiaster og givet almindelige kunder smag for mere end en almindelig pilsner. Også selv om de er ekstremt loyale overfor øens største bryggeri Albani, der lover, at ”man bli’r helt fynsk indeni”.

- Vi ser os selv som Fyns førende fødevaremarked og deler MENYs slogan om, at ”vi holder af mad”. Det forpligter os til at inspirere og overraske kunderne, siger Morten Olsen.

Udvalget af øl i MENY Sanderum er vokset i takt med danskernes stigende interesse for mikrobryg og specialøl. Omsætningen af specialøl stiger med ca. 10 pct. om året, og salget af specialøl udgør nu ca. 15 pct. af butikkens samlede ølsalg.

Lokale ølentusiaster

Det var en ølaften i samarbejde med lokale ølentusiaster, som fik Odense-købmanden til sætte flere specialøl på hylderne, så der nu er 10 fag og op mod 300 ølvarianter fra Fyn, det øvrige Kongerige og udlandet.

- Jeg er oprindelig uddannet landmand og værdsætter derfor at møde de leverandører, som har produceret de varer, der står på mine hylder. Derfor kender jeg efterhånden mange af de fynske bryggere. Deres dedikation til smag og kvalitet er med til at berige mit købmandskab, siger Morten Olsen.

Til den første smageaften i butikken for snart 10 år siden kom der 300 gæster plus udstillere. Siden har købmanden i samarbejde med kunder og bryggere udviklet sit sortiment, så det kombinerer klassiske øltyper, de mest populære øl inden for fx IPA og Brown Ale og mere eksperimenterende øl fra fx Munkebo Mikrobryg eller et andet fynsk øleventyr; Coisbo.

Mere plads og tydelig opdeling

- Vi har aldrig markedsført billig-øl. Det lader vi konkurrenterne om. Til gengæld arbejder vi med sortiment, eksponering og to styks tilbud og kan på den måde holde en fornuftig bruttoavance på ølkategorien, forklarer Morten Olsen.

Som noget nyt har han givet de danske specialøl endnu bedre faceing og indført tydeligere opdeling mellem fynske bryggerier, øvrige bryggerier og udlandet for at gøre det endnu nemmere for kunderne at orientere sig i det omfattende sortiment.

- Ale no. 16 fra det lille fynske Refsvindinge Bryggeri var en bølgebryder i forhold til at påvirke de konservative indkøbsvaner hos mange af kunderne. Den var med til at skabe interesse for specialøllet hos en bredere kundegruppe end lige de allermest ølinteresserede. Og den er stadig en af vores mest sælgende, siger Morten Olsen.

Ale no. 16 blev brygget for første gang i 1995. I 1997 og 2000 blev den kåret som Danmarks bedste øl.

sanderumøllow

 

Købmand Morten Olsen (th) og brygmester Claus Christensen, Munkebo Mikrobryg, mødes jævnligt for at diskutere salg og lancering af nye specialøl. Foto: Flemming Effersøe

 

Kontakt

flt.