Den norsk-ejede conveniencekæde 7-Eleven er i Danmark især de senere år blev kendt for at gå foran med nye varer. Og derfor bliver kædens indkøbschef og hans medarbejdere hver uge kontaktet af mellem 5 og 10 nye producenter eller leverandører, som gerne vil ind på drikke- og madhylderne hos 7-Eleven.

- Vi balancerer sortimentet mellem store, kendte mærkevareleverandører og mindre producenter, som kan give os noget unikt i forhold til innovation og differentiering, siger indkøbschef Morten Vedel.

Senest har en lille leverandør fået en serie af økologisk sodavand på hylderne under mærket ”Fatdane”. Den har nu erobret en pæn, lille bid af læskedriksalget.

Indkøberne i 7-Eleven henter også selv inspiration til nye varer på studieture til New York og London. Det førte fx til udviklingen af en serie med kildevand, hvor naturens hele bær og urter er fyldt i flasken.

- Det krævede nogle ekstra forhandlinger med Dansk Retursystem om at håndtere disse flasker med restprodukt. Desuden skulle vi på jagt efter en lille leverandør, som fx kunne putte mynte eller blåbær i flaskerne, fortæller Morten Vedel og uddyber:

- Trenden på de nye produkter – såkaldt superfood - er, at de bidrager med positive eller særlige egenskaber. Tidligere har der været fokus på produkter, hvor det er frygt eller fravalg, som får kunderne til at købe dem. Det kan fx være produkter uden lactose eller gluten.

Den erkendelse var bl.a. medvirkende til, at der for et par år siden blev taget kontakt til folkene bag Palæo- restauranterne. Palæo var startet af kokken Thomas Rode, der dengang var køkkenchef på Kong Hans og kendt for at tilberede stenalderkost.

- Vi vil gerne gøre op med idéen om, at sund mad on-the-go er svær at finde. Derfor fik vi folkene bag Palæo til at hjælpe os. Det er siden blev til Palæo-serie fra Primal Gastronomi. Og vi kan se på salgsudviklingen, at vores kunder i stigende grad efterspørger de sunde alternativer. Flere og flere ønsker hverken at gå på kompromis med smag, kvalitet eller sundhed på farten, siger Morten Vedel.

Han forventer at ramme en million solgte palæoshots i 2016 - godt hjulpet på vej af Politiken, som kort før sommerferien kårede palæoshot med ingefær som bedst i test.

Men kunderne er ikke ens. Og ikke alle er hoppet på Palæo-trenden. Det afspejler sig i de ellers stramt styrede koncept-butikker. Stort set uden undtagelse ligger 7-Eleven i trafikale knudepunkter eller med strøgbeliggenhed. Men butikkerne varierer fra såkaldt lugebutik på banegårdsperron til megabutik i Københavns Lufthavne.

- Den enkelte franchisetager kan tilpasse sit sortiment og antallet af faceing i forhold til størrelse og beliggenhed. Vi har et grundsortiment på 800 varenumre, hvor planogrammet kan skaleres op og ned. Derudover har en gennemsnitlig butik yderligere ca. 400 valgfri produkter, hvor vi vejleder franchisetager til den bedst mulige eksponering af varerne, forklarer Morten Vedel.

Hvert år i september samler convenience-kæden 7-Eleven alle sine leverandører til fest og status på det forgangne år, for at præsentere fremtidsplanerne - og for at uddele priser til de leverandører, der har gjort noget ekstraordinært i samarbejdet med 7-Eleven.

I år var 12 forskellige leverandører og brands nomineret i fire kategorier: Årets Innovator, Årets Happening, Årets -Only At- Nyhed og Årets Kampagne - og vinderen blev Cofoco, Royal Unibrew, Faxe Kondi og Tulip.
De fire brands har alle formået at være nytænkende, nå bredt ud i medierne og bidrage til 7-Elevens brandfornyelse som en destination for frisk mad og drikke, lyder budskabet fra 7-Eleven.

eleven1low

Indkøbschef Morten Vedel  (th) og franchisetager Frederik Heegaard i 7-Eleven på Rådhuspladsen i København. Foto: Flemming Effersøe

palæohylde low

 

Kildevand boomer i 7-Eleven. Læs mere i det nye nummer af DSK Magasinet. Klik på billedet for at åbne magasinet.

august 2016 1

Kontakt

flt.