Sundhedsminister bakker op om Alkoholpartnerskabet

– Forebyggelse kræver, at mange aktører tager ansvar. Derfor er det en god ide at bruge viden og kompetencer fra virksomheder og organisationer som supplement til det forebyggende arbejde og den oplysning, som foregår gennem myndigheder og kommuner.

-Det sagde sundhedsminister Sophie Løhde på konferencen ”Alkoholforebyggelse – den danske model”.

Som mor til tre børn oplever sundhedsordfører Jane Heitmann (V), at det kan være en stor udfordring at tale om alkohol med sine børn. Samtidig med at hun er meget bevidst om, at de spejler sig i forældrene: – Børn lytter meget mere til deres forældre, end vi voksne tror.

Det fortalte sundhedsordføreren, da hun bød 100 tilhørere velkommen i Fællessalen på Christiansborg til konferencen. Med tråde tilbage til den græske og danske oldtid forsøgte hun at pejle sig ind på den danske model: – Egtvedpigen fik øl med på sin sidste rejse, mens Platon sagde, at drenge skulle holde sig fra vin.

For Alkoholpartnerskabet er det netop en målsætning at udsætte de unges alkoholdebut og få dem til at drikke mindre. Det bygger videre på en tendens, hvor danske unge gennem en årrække har mindsket deres alkoholforbrug.

Sundhedsminister Sophie Løhde indledte konferencen, der også bød på en debat mellem politikere fra S, V, I og DF. Camilla Thorning fra DR ledte tilhørere og debattører sikkert gennem dagen.

Alkoholpartnerskabets kampagne med Party Prinsen aka Mathias Obdrup Jakobsen har nu næsten 25.000 fans på Facebook, og kampagnefilmene er blevet vist mere end 1.5 millioner gange på nettet. Kampagnen sætter fokus på salg af alkohol til unge i butikkerne.

Den skal hjælpe, så situationen kan løses med et smil, når ekspedienterne i butikkerne spørger de unge om ID, der beviser, at de er gamle nok til at købe alkohol. Det kan være grænseoverskridende og svært for både yngre og ældre ekspedienter at spørge om ID. Partyprinsen har givet de unge og ekspedienterne et fælles referencepunkt, som letter situationen

Mathias Opdrup har haft en enorm gennemslagskraft på de sociale medier. I rollen som Party Prinsen er han en antihelt, en kikset type, som de unge lægger afstand til og griner af. Filmene er frække og med kant, hvilket er forudsætningen for overhovedet at få de unge i tale.

– Vi er stolte af, at vi er nået ud til så mange unge med et alvorligt budskab, siger Niels Hald, der er formand for Alkoholpartnerskabet, som står bag kampagnen. Han understreger, at partnerskabet bevidst har bestræbt sig på at lave en anderledes kampagne i øjenhøjde med de unge i et sprog”, de forstår.

Og kampagnen har virket. 42 % af de adspurgte medarbejdere hos Netto og 7-Eleven har oplevet, at kampagnen har været en hjælp, og 25 % oplever, at de nu har nemmere ved at spørge om ID. Butikschefer i Netto har samtidig oplevet flere annullerede transaktioner på alkohol, hvilket tilskrives øget årvågenhed om salgsaldersgrænserne hos personalet.

Læs mere om Alkoholpartnerskabet.

Rikke Rye og Frederkike Heegaard

HR-chef Rikke Rye og købmand Frederik Heegaard fra 7-Eleven fortalte om udfordringerne for medarbejderne i butikkerne, når unge under salgsaldersgrænserne vil købe alkohol. Foto: Flemming Effersøe

 

 

7-Eleven: Unges ID-kort bliver tjekket med et smil

17-årige Mohammed el-orfali har siden sommeren 2015 været med i det team af 10 medarbejdere hos 7-Eleven på Strandvejen i Hellerup, som på skift døgnet rundt ekspederer kunder. Selv om de alle ønsker at give kunderne den bedst mulige oplevelse, må de nogle gange tage ”nej-hatten” på, hvis kunderne ikke er gamle nok til at købe øl, vin, spiritus eller cigaretter.

7eleven1low

- Party Prinsen er simpelt hen så sjov og fjollet, at han gør det nemmere for mig, når jeg skal spørge nogle på omtrent min egen alder, om jeg må se deres ID-kort, siger Mohammed el-orfali, der godt kan smile indvendigt, når de unge med en vis blufærdighed eller krænkelse siger, at de har glemt deres ID-kort derhjemme.

- Så er der jo ikke mere at gøre, og alkoholen eller cigaretterne kommer tilbage på hylden, forklarer Mohammed el-orfali, der som 1. g’ er på Gammel Hellerup Gymnasium har set en festkultur, hvor det giver god mening med salgsaldersgrænserne for at gøre det mere besværligt at drikke sig fuld eller ryge.

Købmand og franchisetager Frederik Heegaard har ud over Mohammed endnu en medarbejder i butikken, som er under 18 år. De må ikke arbejde om natten og møder derfor sjældnere end deres andre kolleger berusede og insisterende unge, der vil forsøge at snyde med salgsaldersgrænserne.

- Vi lever af at give vores kunder oplevelser og god service. Derfor er Party Prinsen, som et blevet stort hit blandt de unge på sociale medier, en løftestang for alle vores medarbejdere i kasselinjen. I modsætning til mine kedelige sms-beskeder om at huske det ene og det andet, så har Party Prinsen på en sjov og vedvarende måde styrket alles fokus på at tjekke ID-kort, siger Frederik Heegaard.

HR-chef Rikke Rye, Reitan Convenience, der driver 7-Eleven, fremhæver, at Party Prinsen har fungeret som isbryder i forhold til den konfliktsituation, det kan være for medarbejderne at skulle sige nej til en kunde: - Party Prinsen har været en sjov måde at gøre opmærksom på reglerne.

7eleven3low

Mohammed el-orfali og købmand Frederik Heegaard. Foto: Flemming Effersøe

 partyprinsen

 

 

Kontakt

flt.