De priser, forbrugerne møder i butikkerne, er sammensat af en del forskellige faktorer, hvor ændringer i en eller flere faktorer kan medføre en ændret pris til forbrugeren.

De væsentligste parametre for forbrugerprisen er:

  • Råvaren
  • Produktionsomkostningen (maskiner, energiomkostninger- og afgifter, løn mv.)
  • Producentens vurdering af hvilken pris produktet kan bære
  • Diverse punktafgifter, moms og eventuel dækningsafgift
  • Administration af afgifter og andre administrative byrder
  • Husleje
  • Omkostninger til distribution, løn m.v. i produktion, distribution og detailhandel
  • Generelle miljøafgifter som vand- og vandafledningsafgift
  • Andre miljøomkostninger
  • Fortjeneste til producenten, distributøren og detailhandelen
  • Markedsføring inkl. TV, tilbudsaviser mv.
  • Lønomkostninger og andre sociale omkostninger
  • Omkostninger til et eventuelt pant- og retursystem
  • Omkostninger til håndtering af betaling med kontanter og betalingskort

Forbrugeren betaler

Hvis en vare stiger i pris, er det ikke nødvendigvis, fordi detailhandelen forsøger at tjene flere penge. Omvendt stiger en vare heller ikke nødvendigvis i pris, fordi en eller flere af ovennævnte parametre ændrer sig, men i sidste ende betaler forbrugeren altid prisen for stigende omkostninger.

Kundernes gunst

Detailhandelen er et frit erhverv, hvor tusindvis af virksomheder dagligt konkurrerer imod hinanden. Både i kapitalkæder og hos de mange selvstændige erhvervsdrivende konkurreres der om kundernes gunst. En tese er, at jo oftere en kunde har brug for en given vare/tjenesteydelse, desto mere intensiv er konkurrencen, da den pågældende branche ligger ”top of mind” hos forbrugeren.

Påstande om dagligvarepriserne

DSK har udarbejdet et notat, der tager afsæt i en række af de påstande, som cirkulerer om dagligvarepriserne, butikkernes indtjening og avance.

Påstande:

  • Der er ikke tilstrækkelig konkurrence på det danske marked.
  • Planlov og lukkelov er skyld i høje priser.
  • Danske butikspriser er højere end i andre europæiske lande.
  • I nogle brancher er producenterne meget dominerende.
  • Prissammenligninger mellem danske og udenlandske butikker dokumenterer til tider markante forskelle.
  • Det gør varerne dyrere, at Danmark er et lille land og et lille sprogområde.
  • Nogle detailhandlere tjener mange penge.
  • Tilbudsaviserne betyder højere priser.
  • Den varslede afgift på reklamer vil betyde højere priser.
  • Nogle prisforskelle mellem Danmark og andre lande kan ikke forklares.
  • Butikskæderne har overskud på udgivelsen af tilbudsaviserne.
  • Pant på øl og sodavand = højere omkostninger for butikkerne.

Læs her hele notatet "Bag om priserne".

Ydermere har Henning Otte Hansen fra Institut for Fødevare og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, i foråret 2015 udarbejdet en analyse om årsagerne til de danske fødevarepriser, Hvorfor er danske fødevarer dyre? Han peger på en række årsager til, at der er internationale prisforskelle, såsom forskelle i moms, kvalitet, regulering og velfærdsniveau. Men også koncentration både producent- og detailled, geografisk placering, tilbudskultur samt aftagende prispres kan være mulige årsager. Læs hele analysen her

Kontakt

Claus Bøgelund Nielsen

Vicedirektør

flt. 39 62 16 16

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.